CSS REEL Nominee

Zalando geeft sceptici een lesje in nederigheid

vrijdag 12 augustus 2016 09:54

Natuurlijk, iedereen kent webwinkel Zalando. Toch was de scepsis nooit ver weg. Veel verkopen is leuk, maar wordt er ook wat verdiend? Sinds gisteren is het antwoord duidelijk: ja!

Op de dag dat MS Mode failliet ging en Hugo Boss bij twintig Nederlandse winkels de deur op slot draaide, kwam webwinkel Zalando met fabelachtige cijfers. De omzet groeide met 24 procent, de winst kwam uit op 81 miljoen euro, tegenover 30 miljoen een jaar eerder.

Is dit de definitieve doorbraak van Zalando, en misschien ook van de grote webwinkel in het algemeen? Een ding is zeker: Zalando heeft zijn verdienmodel gevonden. Lange tijd bestond er scepsis over de levensvatbaarheid van webreuzen als Zalando, Bol.com en Amazon, en een belangrijke reden daarvoor was het uitblijven van winst. 

De scepsis kwam onder meer van retaildeskundige Hans van Tellingen, twee maanden terug in deze krant. Hij noemde Zalando 'een bodemloze put'. ,,Het verzenden en met name de retourzendingen kosten veel geld. Op internet moet je de goedkoopste zijn, anders gaan mensen naar de concurrent. Veel producten worden daarom op of zelfs onder de kostprijs verkocht." De retourstroom (grofweg de helft van de spullen komt terug) was lange tijd een blok aan Zalando's been. Maar de gisteren gepubliceerde kwartaalresultaten laten zien dat de Duitsers de boel onder controle hebben. Ongeveer 23 procent van de omzet gaat nu op aan logistieke kosten, een jaar geleden was dat nog 28 procent. Wetende dat Zalando afkoerst op een jaaromzet tussen de 3 en 4 miljard euro, maken die paar procent veel verschil. Tussen de 150 en 200 miljoen euro, om precies te zijn. Pure winst.

De belangrijkste verklaring voor de kostendaling: nieuwe distributiehallen. Op twee plekken in Duitsland en één in Italië (de eerste buitenlandse locatie). ,,Daardoor zitten we dichter bij de klant en zijn de spullen ook sneller bij de klant", zegt Zalando-woordvoerster Monica Franz. ,,In die nieuwste centra hebben we bovendien de nieuwste technieken toegepast." De lagere kosten werken extra hard door als tegelijkertijd ook de omzet toeneemt. Ook op dat gebied boekt de webwinkel spectaculaire resultaten. Het aantal klanten groeit, ze bestellen vaker en ze geven meer uit. Voor hoogleraar e-commerce Cor Molenaar komt het niet als een verrassing. Hij wil daarom niet spreken van een doorbraak. 

Zalando heeft volgens Molenaar wel een nieuwe fase bereikt. ,,Je ziet dat dit soort bedrijven eerst werk maakt van het vergroten van het marktaandeel, Amazon voorop. In die periode besteden ze veel geld aan marketing en draaien ze verlies. Maar ze verzamelen wel veel data van hun klanten. Nu Zalando het punt heeft bereikt dat het klantenbestand voldoende omvang heeft, gaat het die gegevens te gelde maken."

Bron: AD.nl

Tags: webshop, e-commerce

Reageer op dit nieuwsbericht:

Deel dit nieuwsbericht met anderen:

Overige nieuwsberichten

Menu